Auteur |
Gierende
koppeling - advies gevraagd |
Freek |
27-07-06 22:27
Ik heb mijn 120 dit weekend voorzien van een prima ander
motorblokje, van Louis. De eerste dag was het genot groot, maar
toen deed zich een probleem voor waarbij ik jullie hulp nodig
heb.
Vóór de motorwissel had ik een gierend geluid in de
koppeling. Het betrof niet het druklager, hoewel dat ook
versleten was, maar een zeer luid schraperig gegier van metaal
op metaal. Bij demontage bleken twee lamellen van de koppeling
afgebroken te zijn. Overigens was de noodzaak om dit te maken,
tegelijk aanleiding om meteen maar het blok te wisselen daar
deze al tijden lekte bij de koppakking.
Bij de wissel heb ik de koppeling van de nieuwe motor gebruikt,
zodat de defecte is vervangen. Ook heb ik het druklager
vervangen. Niettemin begon de koppeling na een dag weer zeer
luid te gieren, en dan soms wel en soms niet. Het is nu zelf nog
erger: als het geluid hoorbaar is, zijn de versnellingen niet
inschakelbaar. Kennelijk wordt de boel scheefgedrukt. Als het
geluid niet hoorbaar is, koppelt en schakelt hij voorbeeldig. Om
een idee te geven van het geluid: mensen springen op een afstand
van 100 meter aan de kant, het is echt oorverdovend.
De vraag is uiteraard hoe dit kan, nu complete koppeling en
lager verwisseld zijn. Het is al te toevallig dat het nieuwe
samenstel hetzelfde defect heeft. Ik vrees voor de
versnellingsbak, is dat reeel? Opmerkelijk is namelijk dat het
geluid op te wekken is door een versnelling in te schakelen. Het
treedt echter ook op bij alleen intrappen en vooral loslaten van
het pedaal, als hij in zijn vrij staat. Is verder de glijbus
waarop het druklager gemonteerd wordt verdacht, en is dit
vervangbaar?
Dank alvast!
|
Freek |
31-07-06 10:57
De auto is gemaakt, denkwerk dus
niet mer nodig!
|
Jacob
Woonplaats : Hengelo OV |
31-07-06 11:16
Da's heel mooi! Wat was het nou?
|
Freek |
01-08-06 00:04
Er zat achter de koppelingsvork
verstopt nog een vlok metaal, afkomstig van de zwaar beschadigde
oude koppeling. Moeilijk te zeggen of dit het geweest is; ik heb
de vork vervangen, wederom een nieuw druklager gemonteerd en de
hele boel met microscopische precisie schoongemaakt
.
Hij functioneert nu probleemloos, en de dag extra werk
vergoeilijk ik dan maar met het feit dat de koppelingsplaat wat
tegenviel, en zo ook makkelijk te vervangen was!
|
Freek |
13-08-06 23:24
Topic tot mijn spijt heropend!
Na twee weken goed functioneren begon de koppeling gisteren (rit
van 350 kilometer) uiteindelijk opnieuw lawaai te maken.
Werkelijk alles is nieuw/vervangen/gecontroleerd. Dan bedoel ik:
lager en plaat nieuw. Drukgroep eraf geweest en per centimeter
op beschadiging gecontroleerd. Idem voor glijbus. Vork
vervangen, zelfs de veertjes vervangen (er zou er maar één
sterker zijn dan de ander). Koppelingshuis met een tandenborstel
en remmenreiniger van de kleinste metaalspintertjes ontdaan.
Denk eens mee alsjullieblieft? Ingredienten zijn vooral:
weliswaar nieuwe koppeling, maar in omgeving die flink te lijden
heeft gehad. Zou, verdorie, de uitgaande as van de bak gebraamd
kunnen zijn?
|
Bart |
14-08-06 20:32
Sorry Freek, nu wordt het voor mij
echt moeilijk en technisch. Erg vervelend probleem, waarbij ik
je graag wil helpen waar mogelijk.
Voor mezelf probeer ik wat te vereenvoudigen. Dus: gierend
geluid > motor vervangen en nieuwe koppeling.
Daarna geluid terugkerend.
Het zou toeval zijn wanneer (vooral gezien je zorgvuldige en
schone montage) de nieuwe koppeling en/of motor voor hetzelfde
probleem zorgen.
Dan denk ik ook aan de versnellingsbak.
Bijzonder vreemd vind ik dan toch de onderbreking van het
probleem. Zou het kunnen dat het verwijderen van de motor de
versnellingsbak tijdelijk heeft ontlast?
Ik denk dan dat er inderdaad iets scheef staat. Ophanging en
bevestiging motor op versnellingsbak in orde?
Remontage van een nieuwe motor heeft kennelijk de
versnellingsbak-as tijdelijk weer goed gedrukt. Denk ik.
Maar wat er precies binnenin die verguisde versnellingsbak
gebeurd... Misschien olie eens aftappen en kijken of het
abnormaal vol zit met metaalsplinters.
|
Freek |
15-08-06 20:59
Dank je Bart!
De bakolie is schoon, en hij schakelt verder als boter. Ik gooi
de boel morgen denk ik weer los, drie keer is tenslotte
spreekwoordelijk. Dan vervang ik de prise- ofwel ingaande as, en
dat wordt mijn laatste poging. Als dat niet helpt is de bak
stuk, en dan ga ik me echt afvragen of het werk opweegt tegen de
staat van de auto.
Aan de andere kant: ik ben inmiddels motorwissel-expert, doe het
tegenwoordig in een halve dag! En bovendien, ik ben hanig genoeg
om deze teleurstelling niet te willen accepteren, en het gewoon
goed te willen krijgen!
|
Bart |
16-08-06 22:51
Dat is de instelling Freek! Beetje
jammer dat je kennis noodgedwongen wordt opgebouwd door
tegenslagen.
Mocht de versnellingsbak echt in de gloria zijn en wil je perse
een andere installeren, dan weet ik er nog een op een sloperij
in Groningen.
Je 120 moet je in geen geval opgeven.
|
Terug
naar archief
|