Auteur Gierende koppeling - advies gevraagd
Freek 27-07-06 22:27

Ik heb mijn 120 dit weekend voorzien van een prima ander motorblokje, van Louis. De eerste dag was het genot groot, maar toen deed zich een probleem voor waarbij ik jullie hulp nodig heb.

Vóór de motorwissel had ik een gierend geluid in de koppeling. Het betrof niet het druklager, hoewel dat ook versleten was, maar een zeer luid schraperig gegier van metaal op metaal. Bij demontage bleken twee lamellen van de koppeling afgebroken te zijn. Overigens was de noodzaak om dit te maken, tegelijk aanleiding om meteen maar het blok te wisselen daar deze al tijden lekte bij de koppakking.

Bij de wissel heb ik de koppeling van de nieuwe motor gebruikt, zodat de defecte is vervangen. Ook heb ik het druklager vervangen. Niettemin begon de koppeling na een dag weer zeer luid te gieren, en dan soms wel en soms niet. Het is nu zelf nog erger: als het geluid hoorbaar is, zijn de versnellingen niet inschakelbaar. Kennelijk wordt de boel scheefgedrukt. Als het geluid niet hoorbaar is, koppelt en schakelt hij voorbeeldig. Om een idee te geven van het geluid: mensen springen op een afstand van 100 meter aan de kant, het is echt oorverdovend.

De vraag is uiteraard hoe dit kan, nu complete koppeling en lager verwisseld zijn. Het is al te toevallig dat het nieuwe samenstel hetzelfde defect heeft. Ik vrees voor de versnellingsbak, is dat reeel? Opmerkelijk is namelijk dat het geluid op te wekken is door een versnelling in te schakelen. Het treedt echter ook op bij alleen intrappen en vooral loslaten van het pedaal, als hij in zijn vrij staat. Is verder de glijbus waarop het druklager gemonteerd wordt verdacht, en is dit vervangbaar?

Dank alvast!



Freek 31-07-06 10:57
De auto is gemaakt, denkwerk dus niet mer nodig!

Jacob
Woonplaats : Hengelo OV
31-07-06 11:16
Da's heel mooi! Wat was het nou?

Freek 01-08-06 00:04
Er zat achter de koppelingsvork verstopt nog een vlok metaal, afkomstig van de zwaar beschadigde oude koppeling. Moeilijk te zeggen of dit het geweest is; ik heb de vork vervangen, wederom een nieuw druklager gemonteerd en de hele boel met microscopische precisie schoongemaakt .

Hij functioneert nu probleemloos, en de dag extra werk vergoeilijk ik dan maar met het feit dat de koppelingsplaat wat tegenviel, en zo ook makkelijk te vervangen was!

Freek 13-08-06 23:24
Topic tot mijn spijt heropend!

Na twee weken goed functioneren begon de koppeling gisteren (rit van 350 kilometer) uiteindelijk opnieuw lawaai te maken.

Werkelijk alles is nieuw/vervangen/gecontroleerd. Dan bedoel ik: lager en plaat nieuw. Drukgroep eraf geweest en per centimeter op beschadiging gecontroleerd. Idem voor glijbus. Vork vervangen, zelfs de veertjes vervangen (er zou er maar één sterker zijn dan de ander). Koppelingshuis met een tandenborstel en remmenreiniger van de kleinste metaalspintertjes ontdaan.

Denk eens mee alsjullieblieft? Ingredienten zijn vooral: weliswaar nieuwe koppeling, maar in omgeving die flink te lijden heeft gehad. Zou, verdorie, de uitgaande as van de bak gebraamd kunnen zijn?

Bart 14-08-06 20:32
Sorry Freek, nu wordt het voor mij echt moeilijk en technisch. Erg vervelend probleem, waarbij ik je graag wil helpen waar mogelijk.

Voor mezelf probeer ik wat te vereenvoudigen. Dus: gierend geluid > motor vervangen en nieuwe koppeling.
Daarna geluid terugkerend.
Het zou toeval zijn wanneer (vooral gezien je zorgvuldige en schone montage) de nieuwe koppeling en/of motor voor hetzelfde probleem zorgen.
Dan denk ik ook aan de versnellingsbak.

Bijzonder vreemd vind ik dan toch de onderbreking van het probleem. Zou het kunnen dat het verwijderen van de motor de versnellingsbak tijdelijk heeft ontlast?
Ik denk dan dat er inderdaad iets scheef staat. Ophanging en bevestiging motor op versnellingsbak in orde?
Remontage van een nieuwe motor heeft kennelijk de versnellingsbak-as tijdelijk weer goed gedrukt. Denk ik.
Maar wat er precies binnenin die verguisde versnellingsbak gebeurd... Misschien olie eens aftappen en kijken of het abnormaal vol zit met metaalsplinters.

Freek 15-08-06 20:59
Dank je Bart!
De bakolie is schoon, en hij schakelt verder als boter. Ik gooi de boel morgen denk ik weer los, drie keer is tenslotte spreekwoordelijk. Dan vervang ik de prise- ofwel ingaande as, en dat wordt mijn laatste poging. Als dat niet helpt is de bak stuk, en dan ga ik me echt afvragen of het werk opweegt tegen de staat van de auto.

Aan de andere kant: ik ben inmiddels motorwissel-expert, doe het tegenwoordig in een halve dag! En bovendien, ik ben hanig genoeg om deze teleurstelling niet te willen accepteren, en het gewoon goed te willen krijgen!

Bart 16-08-06 22:51
Dat is de instelling Freek! Beetje jammer dat je kennis noodgedwongen wordt opgebouwd door tegenslagen.

Mocht de versnellingsbak echt in de gloria zijn en wil je perse een andere installeren, dan weet ik er nog een op een sloperij in Groningen.

Je 120 moet je in geen geval opgeven.

Terug naar archief