Auteur Kleppen stellen 105 uit '83
Jeroen 14-08-06 12:19
Ik ben de koppakking van mijn Skoda 105 uit 1983 aan het vervangen en aangezien de boel toch open ligt wil ik meteen maar de kleppen stellen, maar ik weet niet wat de waarden zijn. Wie kan mij helpen?
Zijn er verder nog aandachtspunten bij hetg vervangen van de koppakking?


Freek 14-08-06 14:22
Hoi Jeroen,

Aan je vraag vallen me twee dingen op, namelijk dat:
1. Kleppen stellen niet optioneel is, maar beslist noodzakelijk;
2. Je dit pas kunt doen nadat alles weer in elkaar zit, met uitzondering van het kleppendeksel.

Speling: inlaat 0,15 mm, uitlaat 0,20 mm bij koude motor. Na het aantrekken van de kopbouten, wat na 1000 kilometer (of: na een keer goed warm te zijn geworden) ook beslist moet, moet je ze opnieuw stellen. Beter te ruim dan te krap.

Aandachtspunten: In het algemeen erg schoon werken, kopbouten volgens kruislings patroon in drie rondes lossen, goed kijken dat je er niet één vergeet (scheur is het gevolg). Kop bij onze autootjes altijd laten vlakken of minimaal laten controleren. Ook weer via kruislings patroon vastzetten.
Erg belangrijk: de motor NIET tornen bij gedemonteerde kop. Als de pakking kleeft, NIET de kop naar boven trekken (en al helemaal geen wig o.i.d. gebruiken) maar zijdelings tikken met een houten hamer, liefst met een kopbout losjes gemonteerd. Dit vermindert de kans op omhoogkomende cylinderbussen, iets wat tamelijk makkelijk kan gebeuren, al lopen de meningen daarover uiteen. Bij mij ging het in ieder geval ondanks deze voorzorgen toch mis. Zie ook de andere topics hierover.

Succes! Het is best een flinke klus!

Bart 14-08-06 20:15
Die kritieke fase van het vervangen van een simpele koppakking is er de reden van dat ik maar blijf hopen dat het bij mijn auto voorlopig niet nodig is.

Jeroen, gelukkig dat ondanks uitstel dit toch nog tot afstellen heeft geleid. Kleppen stellen is echt met regelmaat nodig!
Nieuwe pakking onder het kleppendeksel en bovenste twee bouten niet te strak aantrekken.

Vervolgens maar weer genieten van een klepperende, euh; snorrende Skoda motor natuurlijk.

Terug naar archief