Auteur Onderdelenmagazijn
Freek 11-06-06 01:52
Aan iedereen, denk even mee...

De laatste tijd krijgen we regelmatig mail van André over te koop staande Skoda' s. Het gaat doorgaans om (economisch gezien) niet meer te redden wagens, waar toch nog veel goed spul aan moet zitten. Ik had zelf mijn sloopwagen ook liever voor het "algemeen nut" ingezet, nu staat hij in de weg en blijven veel onderdelen ongebruikt.

Wat ik niet weet: heeft de club een onderdelenmagazijn?
Zo ja, is dit onder de leden bekend en moeten dit soort auto' s niet geadopteerd worden?
Zo nee, heeft het nut zoiets op te zetten?

Om hiervan geen loos bericht te maken: ik woon tamelijk ruim in een oude boerderij en zou onder voorwaarden (HULP! Vooral bij het afvoeren van kale -wrakken!) wel willen nadenken over het opslaan van spullen en dergelijke....


Walter 11-06-06 10:06
Geen idee of zoiets al bestaat - het is zeker een super plan! het wegbrengen van mijn skoda naar de sloop zou me echt aan mijn hart gaan... Hergebruik van onderdelen is deste geruststellender!

Groeten!
-Walter

Pee Jee
Woonplaats : Rotterdam
11-06-06 12:09
Dat zou zeker mooi zijn.

fred 11-06-06 12:55
Freek

De skodaclub is op zoek naar een locatie om het bestaande magazijn te herbergen. Misschien is een en ander te combineren. Vraag het bestuur en/of Andre ernaar die weten meer.

Fred

Ferry
Woonplaats : Raalte
11-06-06 17:11
Goed idee. Woon zelf helaas in een rijtjeshuis, maar ben altijd bereid om mee te helpen "spotten".. En misschien kan men zo ook technisch redelijke exemplaren redden van de sloop. misschien een (vrijwillig) potje hiervoor openen, bij voldoende animo?

André Gerrits 11-06-06 19:16
Het onderdelenmagazijn, dat gehuisvest was bij de fam. Roelvink, is inmiddels opgeheven. De fam. Roelvink wilde al een tijdje stoppen met het magazijn, ivm verhuisplannen. Niemand diende zich aan om het over te nemen, en de in het magazijn aanwezige onderdelen zijn naar een niet nader te noemen clublid gegaan, waarna het magazijn officieel is opgeheven.


Mochten er plannen zijn het onderdelenmagazijn nieuw leven in te blazen, dan juich ik dat van harte toe. Freek zijn aanbod is een heel mooi aanbod, en zo ontstaat een situatie die o.a. ook wel wat lijkt op die van bijvoorbeeld de Citroen HY club. Niet alleen onderdelen, maar ook sleutelen in clubverband.

Laat dit initiatief niet afsterven, jongens!

Freek 11-06-06 21:23
Ok, er is dus animo! Leuk...
Volgens mij is het kostendekkend te doen, door de onderdelen niet gratis maar tegen "vriendenprijs" te verkopen en met dat geld de aankoop en het vervoer van wrakken te regelen. Zo gaat dat bij de meeste clubs. Overigens begrijp ik dat de club al een systeem kende, we zouden dus uit de kennis van de oude magazijnmeester kunnen putten.

Ik hik wat aan tegen sleutelen in clubverband, dat zou (wanneer het hier gebeurt) minstens gereguleerd moeten gebeuren. Een zaterdag per twee maanden zou wel moeten kunnen (dat is meer dan we nu hebben, toch?)

Ik leg het plan ook even bij mijn thuisfront in de week, om rolberoertes te voorkomen:-). Gisteravond schreef ik e.e.a. in een opwelling, maar nu het aanslaat wil ik beslist verder denken!



Freek 20-06-06 01:01
Inmiddels is de toestemming van partner binnen. Kostte weinig moeite overigens :)

Mijn idee van een magazijn is zo ongeveer:

- Onderdelen niet te geef, maar tegen kostprijs middels een vooraf opgestelde prijslijst. Het geld wordt gebruikt voor aanschaf, transport en afvoer (!) van sloopauto' s. Controle kas via de penningmeester (belangrijk! De Renault Estafetteclub is bijna ten onder gegaan aan een stomme ruzie over geld/spullen met de magazijnmeester).
- In principe kan ik veel van het bovenstaande regelen. Heb rijbewijs BE, kan aan een goedkope autoambulance komen, enzovoort. MAAR: heb niet veel zin om het alleen te doen. Vrijwilligers gezocht dus!
- Onderdelen ALLEEN voor leden verkrijgbaar, betaling bij afhalen of per post na vooruitbetaling of tegen rembours.
- "Technische dagen" nader te bepalen, in overleg ook met het bestuur. Daar wil ik me op dit moment nog niet helemaal aan verbinden. Accomodatie zou beperkt zijn (geen brug, geen lasapparatuur, geen krachtstroom, geen luchtgereedschap, geen verwarmde ruimte, wel droog)

Het zijn zomaar wat gedachten. Om dit niet bij een "mooie gedachte" te laten moet er iets gebeuren, en ik denk dat ik André als ingang nodig heb! Het lijkt me dat er contact met het bestuur (en de leden!)moet zijn om e.e.a. verder vorm te geven.

jeroen
Woonplaats : bennebroek (NH)
20-06-06 14:03

Wat een goed initiatief, zo' n onderdelenmagazijn!
Ik heb zelf een half jaar geleden een Skoda 120 L uit 1983 gered van de sloop. Een groene, origineel Nederlands! Uiteraard in de hoop dat deze nog te redden is/was. Inmiddels wel twijfels hierbij, maar mocht ik hem toch moeten wegdoen, dan niet naar de sloop. Liever gun ik hem dan aan de Skodaclub. Overigens meteen dan maar mijn vraag: is mijn Skoda (JS-50-LH) te redden nu de dorpels en de kokerbalken verrot zijn? Weet iemand dat? (in de wetenschap dat de auto verder technisch goed is, op een niet werkende benzinepomp en speling in het stuurmechaniek na dan).

Vriendelijke groeten
Jeroen Cramer
(aspirant Skodaclub-lid trouwens)

Jeroen Cramer
Woonplaats : Bennebroek (N-H)
21-06-06 10:22
Weer even een bericht... Zei ik in mijn vorige email nog dat ik de Skoda 120 L uit 1983 weg ging doen, heb ik opeens de gelegenheid om een bijna gratis stalling te huren ! (topic technische ondersteuning/vragen liet geen reacties meer toe)

Tja, aangezien ik de hier aangeboden lichtgele Rapid uit 1982 erg cute vind, lijkt het verstandiger om mijn auto vooralsnog als donor aan te houden. Het lijkt me heerlijk om mijn energie in de mooie rapid te gaan steken!
Zit ik de club eerst "lekker te maken", mooi is dat.

Volgens mij zijn veel onderdelen van de Rapid 120 vergelijkbaar met mijn 120 L uit 1982 toch? Kan iemand mij vertellen welke onderdelen echt anders zijn (ik dacht cilinderkop (snellere motor) en achteras)?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Andre Gerrits 21-06-06 16:16
Ik zal even kijken naar het niet meer toelaten van reacties in dat topic. Waarschijnlijk is het maximaal aantal reacties bereikt.

De Rapid 120 is wezenlijk anders. De auto heeft inderdaad een andere achteras dan de 120L. Wel heeft de Rapid 120 een vierbak, maar die is door de andere achterasconstructie niet uitwisselbaar met de 120 sedan. De motor van de 120Rapid is een 120LS motor van 58 PK. De vooras is ook anders dan die van een 83er 120, omdat de Rapid van meet af aan tandheugel had, en de sedan tot het verschijnen van het model ' M' nog een worm en rol stuurhuis had. Ook het interieur verschilt behoorlijk.

In dit licht is die 120 sedan uit 83 weinig bruikbaar als donor. Alleen de motor, verschillende schakelaars, meters, spatborden voor en de grille zijn bruikbaar. Ook de koplampen (rechthoekige?) nog wel.

Die 120 Rapid is wel een best zeldzame en leuke auto trouwens!

Jeroen Cramer
Woonplaats : Bennebroek (N-H)
21-06-06 16:25
OK, Andre. Ik begrijp dat het donorschap slechts in beperkte mate zin heeft. Ik ga dan nog even kijken wat ik doe. In ieder geval ga ik proberen om de 120 Rapid te bemachtigen ! Het lijkt me inderdaad een zeldzame auto, zo' n 1e Rapid. Volgens mij is trouwens binnen de club nog geeneen, toch?

Mocht inderdaad blijken dat de 120 L Sedan geen geschikte donor is voor mijn volgende aankoop, dan laat ik het meteen weten aan jou/ de club. Dan zal dat in ieder geval een bruikbare wagen zijn voor onderdelen.

Vriendelijke groet, Jeroen

Ferry
Woonplaats : Raalte
02-07-06 15:23
Ik zou best hulp willen bieden, al weet ik nog niet hoe ik dat zou kunnen.. Waar denk je zoal aan? Zit zelf overigens ook goed in de rijbewijzen, als trucker zijnde...

Ferry Wissink
Woonplaats : Raalte
02-07-06 15:30
Enneh.. Hoe kan men bewijzen clublid te zijn, bij dat onderdelenmagazijn? Dan zou men ook al gauw een pasjessysteem moeten invoeren om te voorkomen dat een vreemde er met onderdelen vandoor gaat..

Terug naar archief