Auteur onsteking
sander 27-07-06 20:48
ik heb net een ander blok in mijn felicia cabrio 1962 gezet
maar nu weet ik niet hoe ik mijn onsteking af moet stellen
weet iemand raad 

Freek 28-07-06 20:31
Het zou fijn zijn als iemand reageert die jouw auto kent. Nu het uit die hoek tot nu toe stil is gebleven wat vuistregels:

-Contactpunten afstellen op 0,4 millimeter;
-Tijdstip afstellen zo'n 6 graden voor BDP (het zou makkelijk zijn als je streepjes hebt bij de krukaspoelie, met een schaalverdeling).

Hiermee zal hij lopen. Dan warmdraaien, en op het gehoor afstellen. Kwestie van gevoel. Vervolgens proefrijden, eventueel nog bijstellen. Als de motor bij het starten blokkeert c.q. de startmotor hem bij het aanslaan niet meer rondkrijgt, dan staat hij te vroeg. Loopt hij bij proefrit te warm, dan staat hij te laat.

Ik weet dat sommige mensen deze wenken krankzinnig vinden, maar ik heb er al meerdere auto's waarvan ik geen gegevens had mee aan de loop gekregen. Bovendien zijn oudere auto's op de officiele manier vaak niet meer af te stellen, onder meer vanwege speling in het ontstekingshuis. Mijn oude DS-dealer stelde altijd en alleen maar op het gehoor af.



sander 29-07-06 08:47
bedankt voor de reaktie
ik ga het proberen
ik laat zeker nog wat van mij horen en ik denk er over dan om lid te worden van de club

Freek 29-07-06 22:03
Sander, nog als toevoeging: mocht je die streepjes niet hebben, dan kan je met veel moeite het BDP bepalen... Je kan echter ook gewoon starten (zorg voor goede accu) en ondertussen aan het ontstekingshuis draaien. Daarbij draai je de klembout zo los dat je het huis met enige moeite kan bewegen, zodat hij bij loslaten niet verloopt. Een goede handschoen is bij dit klusje aan te raden. De contactpuntafstand moet je wel vooraf goed instellen.

Bart 30-07-06 12:58
Hallo Sander,


Stel eerst de ontsteking zo goed mogelijk af VOORDAT je de motor start.

Zo voorkom je dat de accu leegloopt, de garage vol benzinedamp/uitlaatgassen komt te staan en je per ongeluk in aanraking komt met bewegende delen.

Met behulp van een spanningszoeker/lamp o.i.d. is het afstellen van de ontsteking al vrij nauwkeurig; het precieze afstellen kan vervolgens eventueel op gehoor. In dat laatste geval hoef je het ontstekingshuis slechts iets naar links of rechts te draaien.

Bart 30-07-06 13:03
Aanvulling:

Dus eerst afstellen (BDP, onstekingshuis, contactpunten, e.d.), vervolgens CONTROLEREN m.b.v. spanningszoeker/lamp.

Dus liever niet meteen de motor starten, maar eerst kijken of er wel op het juiste moment een vonk is.

Succes.

Freek 31-07-06 11:02
De methode van Bart verdient natuurlijk zeker de voorkeur, maar ik ging er vanuit dat Sander geen afstelgegevens heeft...

Bart 31-07-06 18:40
Jammer dat nog geen enkele Felicia-rijder van zich heeft laten horen; ze zijn er wel degelijk!
Dan zijn de afstelgegevens zo overlegd lijkt me.

Sander misschien dat dit adres kan helpen? Vond ik zojuist:
http://www.flnet.nl/~0hoogendijk01/

H de Gooyert
Woonplaats : Nijmegen.
31-07-06 22:16
Als felicia rijder ,moet ik toch even reageren.
Sander heeft van mij het adres gekregen waar hij het andere moter blok heeft gekocht.
Hij weet dat hij altijd terecht kan met vragen.
Maar via het Forum is het veel leuker.

groeten Henk

sander 26-08-06 08:22
hoi bedankt voor de reakties
de skoda loopt ondertusen aardig ik heb voor de zeker hijd
ook nog nieuwe kontakt punten ge kocht
van dat probleem ben ik nu af.


maar weet iemand ook warom een motorblok na het revisiren zo gaat roken .
en is hier een oplosing voor hij gebruikt vrijveel oli
ik hoor het wel .
ps. dit is de eerste keer dat ik op deze form zit maar ik vind het te gek en ben ook blij met alle antworden

sander 26-08-06 16:32
hoi
ik heb gelezen dat er ook een machazijn onderdelen van skoda is.
ik ben op zoek naar een paar dingen
als iemand mij kan helpen met skoda felicia onderdelen hoor ik het graag


Bart 26-08-06 19:54
Een pas gereviseerde motor mag mijns inziens niet roken. Het overgaan tot revisie is vaak juist het GEVOLG van verhoogd olieverbruik, roken, e.d. Het mag zeker geen oorzaak voor dat laatste zijn.

Hoe lang rijd je nu alweer rond met die gereviseerde motor?
Wellicht loont het binnenkort contact op te nemen met het bedrijf dat je motor gereviseerd heeft. Dit om erger te voorkomen in geval van ernstige interne slijtage.

Aan Felicia-onderdelen kan ik je niet helpen - misschien dat een lijstje van de gezochte onderdelen op dit forum je verder helpt.
Met een beetje geluk kan een ander je helpen; je weet immers nooit wie het toevallig leest.

Freek 27-08-06 22:30
Het zal haast wel niet, maar er zit toch niet de in het verre verleden gebruikte z.g. "inloopolie" in?

Enige rook na revisie kan wel. Zeker bij dit soort oude motoren ("old stock" onderdelen gebruikt misschien)moeten de onderdelen zich nog "zetten", waardoor het olieverbruik in het begin hoger kan zijn. Alleen jijzelf kan beoordelen of het ernstig is, als je twijfelt zou je inderdaad even naar het revisiebedrijf moeten. Grote walmen zijn inderdaad niet de bedoeling.

Rookt hij ook als hij lekker warm is? Heb je dat stadium al eens bereikt? (minstens kwartiertje rijden, dus niet alleen laten lopen).

Freek 27-08-06 22:32
... en wat de onderdelen betreft: dat magazijn moet op zijn best nog van de grond komen. Onder "links" vindt je wel Rath in Duitsland, ook te bereiken via "skodateile.de". Een duur maar betrouwbaar adres.

Terug naar archief