Auteur |
onsteking |
sander |
27-07-06 20:48
ik heb net een ander blok in mijn
felicia cabrio 1962 gezet
maar nu weet ik niet hoe ik mijn onsteking af moet stellen
weet iemand raad
|
Freek |
28-07-06 20:31
Het zou fijn zijn als iemand
reageert die jouw auto kent. Nu het uit die hoek tot nu toe stil
is gebleven wat vuistregels:
-Contactpunten afstellen op 0,4 millimeter;
-Tijdstip afstellen zo'n 6 graden voor BDP (het zou makkelijk
zijn als je streepjes hebt bij de krukaspoelie, met een
schaalverdeling).
Hiermee zal hij lopen. Dan warmdraaien, en op het gehoor
afstellen. Kwestie van gevoel. Vervolgens proefrijden, eventueel
nog bijstellen. Als de motor bij het starten blokkeert c.q. de
startmotor hem bij het aanslaan niet meer rondkrijgt, dan staat
hij te vroeg. Loopt hij bij proefrit te warm, dan staat hij te
laat.
Ik weet dat sommige mensen deze wenken krankzinnig vinden, maar
ik heb er al meerdere auto's waarvan ik geen gegevens had mee
aan de loop gekregen. Bovendien zijn oudere auto's op de
officiele manier vaak niet meer af te stellen, onder meer
vanwege speling in het ontstekingshuis. Mijn oude DS-dealer
stelde altijd en alleen maar op het gehoor af.
|
sander |
29-07-06 08:47
bedankt voor de reaktie
ik ga het proberen
ik laat zeker nog wat van mij horen en ik denk er over dan om
lid te worden van de club
|
Freek |
29-07-06 22:03
Sander, nog als toevoeging: mocht je
die streepjes niet hebben, dan kan je met veel moeite het BDP
bepalen... Je kan echter ook gewoon starten (zorg voor goede
accu) en ondertussen aan het ontstekingshuis draaien. Daarbij
draai je de klembout zo los dat je het huis met enige moeite kan
bewegen, zodat hij bij loslaten niet verloopt. Een goede
handschoen is bij dit klusje aan te raden. De contactpuntafstand
moet je wel vooraf goed instellen.
|
Bart |
30-07-06 12:58
Hallo Sander,
Stel eerst de ontsteking zo goed mogelijk af VOORDAT je de motor
start.
Zo voorkom je dat de accu leegloopt, de garage vol
benzinedamp/uitlaatgassen komt te staan en je per ongeluk in
aanraking komt met bewegende delen.
Met behulp van een spanningszoeker/lamp o.i.d. is het afstellen
van de ontsteking al vrij nauwkeurig; het precieze afstellen kan
vervolgens eventueel op gehoor. In dat laatste geval hoef je het
ontstekingshuis slechts iets naar links of rechts te draaien.
|
Bart |
30-07-06 13:03
Aanvulling:
Dus eerst afstellen (BDP, onstekingshuis, contactpunten, e.d.),
vervolgens CONTROLEREN m.b.v. spanningszoeker/lamp.
Dus liever niet meteen de motor starten, maar eerst kijken of er
wel op het juiste moment een vonk is.
Succes.
|
Freek |
31-07-06 11:02
De methode van Bart verdient
natuurlijk zeker de voorkeur, maar ik ging er vanuit dat Sander
geen afstelgegevens heeft...
|
Bart |
31-07-06 18:40
Jammer dat nog geen enkele
Felicia-rijder van zich heeft laten horen; ze zijn er wel
degelijk!
Dan zijn de afstelgegevens zo overlegd lijkt me.
Sander misschien dat dit adres kan helpen? Vond ik zojuist:
http://www.flnet.nl/~0hoogendijk01/
|
H
de Gooyert
Woonplaats : Nijmegen. |
31-07-06 22:16
Als felicia rijder ,moet ik toch
even reageren.
Sander heeft van mij het adres gekregen waar hij het andere
moter blok heeft gekocht.
Hij weet dat hij altijd terecht kan met vragen.
Maar via het Forum is het veel leuker.
groeten Henk
|
sander |
26-08-06 08:22
hoi bedankt voor de reakties
de skoda loopt ondertusen aardig ik heb voor de zeker hijd
ook nog nieuwe kontakt punten ge kocht
van dat probleem ben ik nu af.
maar weet iemand ook warom een motorblok na het revisiren zo
gaat roken .
en is hier een oplosing voor hij gebruikt vrijveel oli
ik hoor het wel .
ps. dit is de eerste keer dat ik op deze form zit maar ik vind
het te gek en ben ook blij met alle antworden
|
sander |
26-08-06 16:32
hoi
ik heb gelezen dat er ook een machazijn onderdelen van skoda is.
ik ben op zoek naar een paar dingen
als iemand mij kan helpen met skoda felicia onderdelen hoor ik
het graag
|
Bart |
26-08-06 19:54
Een pas gereviseerde motor mag mijns
inziens niet roken. Het overgaan tot revisie is vaak juist het
GEVOLG van verhoogd olieverbruik, roken, e.d. Het mag zeker geen
oorzaak voor dat laatste zijn.
Hoe lang rijd je nu alweer rond met die gereviseerde motor?
Wellicht loont het binnenkort contact op te nemen met het
bedrijf dat je motor gereviseerd heeft. Dit om erger te
voorkomen in geval van ernstige interne slijtage.
Aan Felicia-onderdelen kan ik je niet helpen - misschien dat een
lijstje van de gezochte onderdelen op dit forum je verder helpt.
Met een beetje geluk kan een ander je helpen; je weet immers
nooit wie het toevallig leest.
|
Freek |
27-08-06 22:30
Het zal haast wel niet, maar er zit
toch niet de in het verre verleden gebruikte z.g.
"inloopolie" in?
Enige rook na revisie kan wel. Zeker bij dit soort oude motoren
("old stock" onderdelen gebruikt misschien)moeten de
onderdelen zich nog "zetten", waardoor het
olieverbruik in het begin hoger kan zijn. Alleen jijzelf kan
beoordelen of het ernstig is, als je twijfelt zou je inderdaad
even naar het revisiebedrijf moeten. Grote walmen zijn inderdaad
niet de bedoeling.
Rookt hij ook als hij lekker warm is? Heb je dat stadium al eens
bereikt? (minstens kwartiertje rijden, dus niet alleen laten
lopen).
|
Freek |
27-08-06 22:32
... en wat de onderdelen betreft:
dat magazijn moet op zijn best nog van de grond komen. Onder
"links" vindt je wel Rath in Duitsland, ook te
bereiken via "skodateile.de". Een duur maar
betrouwbaar adres. |