Auteur |
ontsteking dood |
Ferry
Woonplaats : Raalte |
10-06-06 19:48
Hoi, ik heb onlangs een andere kop
op mijn skoda 130 gezet ivm kapotte klep en overslag tussen
cilinder 2 en 3.. Toen ie er definitief mee ophield, fikte ook
de kabel vanaf de startmotor tot aan de bobine er uit, en tussen
de condensator en de stroomverdeler.. Oorzaak onbekend.
Inmiddels is het hele zwikkie (plus bobine) vervangen, maak de
motor "vonkt" nog steeds niet.. op ALLE draden van en
naar de bobine staat stroom. De weerstand wordt warm, maar ik
krijg geen vonk. bij slepen krijg ik ook geen toerenteller. Dus
denk ik dat de contactpunten op een of andere manier geen massa
maken, maar ik kan, als slecht elektrotechnicus geen oorzaak
achterhalen.. Hoe moeten ze aan de massa geschakeld zijn??
|
fred
Woonplaats : Huissen |
10-06-06 20:22
Ferry,
Kijk eens naar de massadraad die naar de motor loopt het kan
zijn dat hij geen goede massa krijgt. De massa draad zit aan een
bout waar ook de dynamo aan vast zit.De toerenteller zit ook
aangesloten op de dynamo.Goed kijken want je ziet hem gauw over
het hoofd ,schoonmaken,ook de carrosseriekant.
Probeer ook eens een draad met een lampje die je vast maakt aan
de bobine als de andere kant dan aan massa zet en je start de
motor dan moet hij aan en uit gaan als de punten zich sluiten en
open gaan.Anders even bellen.Fred.
|
Freek |
11-06-06 01:20
Hoi Ferry,
Lastig om een beeld te vormen op afstand, maar toch een poging,
die wel secuur leeswerk vraagt van je.
Enige uitleg over de ontsteking. De bobine kent een primair (12
volt) en een secundair (>10000 volt) deel. Wanneer de
contactpunten gesloten zijn, staat op het primaire deel van de
bobine (+ en -) 12 volt. Wanneer de contactpunten door de nokken
op de verdeleras worden geopend, valt deze spanning weg waardoor
in het secundaire deel een zeer hoge (inductie-)spanning wordt
opgewekt, nodig om de bougies te doen vonken. De contactpunten
zijn overigens aan ' -' geschakeld.
Sluit een multimeter aan op de bobine (naast de ' +' ook de ' -'
van de bobine gebruiken, uiteraard NIET een willekeurig
massapunt). Draai dan met contact aan de motor rechtsom, door
een dop op de moer/bout van de krukaspoelie te zetten. je moet
afwisselend 12 volt en niks meten. Als je voortdurend 12 volt
meet dan openen de contactpunten niet, of is de ' -' van de
bobine permanent aan massa geschakeld. Dat laatste zou goed jouw
fout kunnen zijn.
Ik neem aan dat je weet hoe je de contactpunten op openen kunt
controleren (verdeelkap eraf en kijken/meten met voelermaat).
Als dat goed zit, gooi dan eens alle draden van de min van de
bobine af met uitzondering van degene die van de ontsteking
komt. Herhaal dan de test.
|
Freek |
11-06-06 01:21
(vervolg, mij bericht was te lang om
in een keer te plaatsen...)
Het is vrijwel uitgesloten dat de contactpunten, zoals jij
schrijft, niet "aan massa" liggen. Het vaste punt zit
immers vastgeschroefd in het ontstekingshuis, en er is wel erg
veel corrosie voor nodig om deze verbinding te verbreken. Toch:
meten is weten. ' -' van de multimeter op het vaste contactpunt,
' +' op een zeker plusje (bijvoorbeeld de ' +' van de bobine).
Je meet, onafhankelijk van de stand van de contactpunten, als
het goed is 12 volt.
Terug naar de test. Als je inderdaad bij het draaien van de
motor afwisselend 12 volt en niks meet op de bobine, dan MOET
hij vonken op de centrale kabel van de verdeelkap (ongeveer een
millimeter van het blok houden), anders is de bobine of
condensator defect.
Laat de uitslagen weten zodat we verder kunnen zoeken. succes!!
Als je er trouwens echt niet uitkomt, dan wil ik donderdagavond
wel even bij je komen kijken. Dat gaat misschien vlotter dan
uitleggen!
|
Bart |
11-06-06 16:56
Volgens mij is de toerenteller NIET
aangesloten op de dynamo, zoals eerder beweerd, maar op de
bobine.
Het feit dat de toerenteller niet werkt, kan dus heel goed
samenhangen met een niet goed aangesloten bobine.
Let op de massa en op het juist aansluiten van de draden (ook op
het porseleinen blokje op de bobine).
|
Ferry
Woonplaats : Raalte |
11-06-06 17:04
De toerenteller zit idd op de
bobine, niet op de dynamo.. Is overigens wel goed aangesloten..
Heb dit gecontroleerd. De bobine is hagelnieuw.. Snap er niks
van. het openen van de contactpunten lijkt ook in orde. En s'
avonds werk ik helaas. Heb na aankomende week wél vakantie,
dus...
|
Freek |
11-06-06 21:13
De toerenteller "telt" de
vonkjes, en moet dus wel op de bobine zitten. Een
wisselstroomdynamo geeft een wisselende spanning al naar gelang
de laadtoestand van de accu, dit zou dus hoogst onbetrouwbaar
zijn.
Ik gok op een fles koele rosé: de min van de bobine ligt aan
massa.....
|
Freek |
20-06-06 01:07
Ferry, hoe staat het ermee? Ik heb
nog twee weken bepaald geen vakantie, maar kom na 1 juli gerust
een keer jouw kant op.
|
Ferry
Woonplaats : Raalte |
23-06-06 19:38
Ben er nog niet weer mee bezig
geweest.. Kan dit niet alleen oplossen..
|
Freek |
26-06-06 00:14
mail even je telefoonnummer, komt
wel goed!
|
Ferry
Woonplaats : Raalte |
02-07-06 15:15
Ik kan helaas niet mailen.. Daarom
hier maar mijn nummer: 0648316279. Ik heb nog een week vakantie.
Heb jouw nummer al eens van je gekregen, maar kan je er niet op
bereiken.. Groetjes..
|