Auteur ontsteking dood
Ferry
Woonplaats : Raalte
10-06-06 19:48
Hoi, ik heb onlangs een andere kop op mijn skoda 130 gezet ivm kapotte klep en overslag tussen cilinder 2 en 3.. Toen ie er definitief mee ophield, fikte ook de kabel vanaf de startmotor tot aan de bobine er uit, en tussen de condensator en de stroomverdeler.. Oorzaak onbekend. Inmiddels is het hele zwikkie (plus bobine) vervangen, maak de motor "vonkt" nog steeds niet.. op ALLE draden van en naar de bobine staat stroom. De weerstand wordt warm, maar ik krijg geen vonk. bij slepen krijg ik ook geen toerenteller. Dus denk ik dat de contactpunten op een of andere manier geen massa maken, maar ik kan, als slecht elektrotechnicus geen oorzaak achterhalen.. Hoe moeten ze aan de massa geschakeld zijn??

 

fred
Woonplaats : Huissen
10-06-06 20:22
Ferry,

Kijk eens naar de massadraad die naar de motor loopt het kan zijn dat hij geen goede massa krijgt. De massa draad zit aan een bout waar ook de dynamo aan vast zit.De toerenteller zit ook aangesloten op de dynamo.Goed kijken want je ziet hem gauw over het hoofd ,schoonmaken,ook de carrosseriekant.
Probeer ook eens een draad met een lampje die je vast maakt aan de bobine als de andere kant dan aan massa zet en je start de motor dan moet hij aan en uit gaan als de punten zich sluiten en open gaan.Anders even bellen.Fred.

 

Freek 11-06-06 01:20
Hoi Ferry,

Lastig om een beeld te vormen op afstand, maar toch een poging, die wel secuur leeswerk vraagt van je.

Enige uitleg over de ontsteking. De bobine kent een primair (12 volt) en een secundair (>10000 volt) deel. Wanneer de contactpunten gesloten zijn, staat op het primaire deel van de bobine (+ en -) 12 volt. Wanneer de contactpunten door de nokken op de verdeleras worden geopend, valt deze spanning weg waardoor in het secundaire deel een zeer hoge (inductie-)spanning wordt opgewekt, nodig om de bougies te doen vonken. De contactpunten zijn overigens aan ' -' geschakeld.

Sluit een multimeter aan op de bobine (naast de ' +' ook de ' -' van de bobine gebruiken, uiteraard NIET een willekeurig massapunt). Draai dan met contact aan de motor rechtsom, door een dop op de moer/bout van de krukaspoelie te zetten. je moet afwisselend 12 volt en niks meten. Als je voortdurend 12 volt meet dan openen de contactpunten niet, of is de ' -' van de bobine permanent aan massa geschakeld. Dat laatste zou goed jouw fout kunnen zijn.

Ik neem aan dat je weet hoe je de contactpunten op openen kunt controleren (verdeelkap eraf en kijken/meten met voelermaat). Als dat goed zit, gooi dan eens alle draden van de min van de bobine af met uitzondering van degene die van de ontsteking komt. Herhaal dan de test.

 

Freek 11-06-06 01:21
(vervolg, mij bericht was te lang om in een keer te plaatsen...)

Het is vrijwel uitgesloten dat de contactpunten, zoals jij schrijft, niet "aan massa" liggen. Het vaste punt zit immers vastgeschroefd in het ontstekingshuis, en er is wel erg veel corrosie voor nodig om deze verbinding te verbreken. Toch: meten is weten. ' -' van de multimeter op het vaste contactpunt, ' +' op een zeker plusje (bijvoorbeeld de ' +' van de bobine). Je meet, onafhankelijk van de stand van de contactpunten, als het goed is 12 volt.

Terug naar de test. Als je inderdaad bij het draaien van de motor afwisselend 12 volt en niks meet op de bobine, dan MOET hij vonken op de centrale kabel van de verdeelkap (ongeveer een millimeter van het blok houden), anders is de bobine of condensator defect.

Laat de uitslagen weten zodat we verder kunnen zoeken. succes!!

Als je er trouwens echt niet uitkomt, dan wil ik donderdagavond wel even bij je komen kijken. Dat gaat misschien vlotter dan uitleggen!

 

Bart 11-06-06 16:56
Volgens mij is de toerenteller NIET aangesloten op de dynamo, zoals eerder beweerd, maar op de bobine.
Het feit dat de toerenteller niet werkt, kan dus heel goed samenhangen met een niet goed aangesloten bobine.
Let op de massa en op het juist aansluiten van de draden (ook op het porseleinen blokje op de bobine).

 

Ferry
Woonplaats : Raalte
11-06-06 17:04
De toerenteller zit idd op de bobine, niet op de dynamo.. Is overigens wel goed aangesloten.. Heb dit gecontroleerd. De bobine is hagelnieuw.. Snap er niks van. het openen van de contactpunten lijkt ook in orde. En s' avonds werk ik helaas. Heb na aankomende week wél vakantie, dus...

 

Freek 11-06-06 21:13
De toerenteller "telt" de vonkjes, en moet dus wel op de bobine zitten. Een wisselstroomdynamo geeft een wisselende spanning al naar gelang de laadtoestand van de accu, dit zou dus hoogst onbetrouwbaar zijn.

Ik gok op een fles koele rosé: de min van de bobine ligt aan massa.....

 

Freek 20-06-06 01:07
Ferry, hoe staat het ermee? Ik heb nog twee weken bepaald geen vakantie, maar kom na 1 juli gerust een keer jouw kant op.

 

Ferry
Woonplaats : Raalte
23-06-06 19:38
Ben er nog niet weer mee bezig geweest.. Kan dit niet alleen oplossen..
Freek 26-06-06 00:14
mail even je telefoonnummer, komt wel goed!
Ferry
Woonplaats : Raalte
02-07-06 15:15
Ik kan helaas niet mailen.. Daarom hier maar mijn nummer: 0648316279. Ik heb nog een week vakantie. Heb jouw nummer al eens van je gekregen, maar kan je er niet op bereiken.. Groetjes..

Terug naar archief