Het
merk Skoda na 2000: Moderne
auto's
Na
het magische jaar 2000
gaat het Skoda voor de wind. De Fabia is daar mede 'schuldig' aan, want
hij is niet alleen leuk om te zien, hij is ook nog eens erg betrouwbaar
en degelijk. De tweede generatie Octavia gaat dan ook
van start, en die ziet er weer heel goed uit. In vergelijkingstests scoort ook de Octavia kwalitatief gezien bijzonder goed,
en in de onafhankelijke en kritische tevredenheids- onderzoeken scoort
Skoda zeer goed. De Superb en Octavia zijn inmiddels erg populair bij
taxibedrijven en leasemaatschappijen.
|
Skoda
Fabia en Octavia RS
Erg
lekker zijn natuurlijk ook de RS versies van zowel de Fabia als
de Octavia. De Skoda Fabia RS is uitgerust met een 1.9 TDi- (diesel)
motor. Het maximum vermogen van 96 kW/130 pk bij 4.000 toeren is
al indrukwekkend, maar ook het koppel van 310 Nm bij slechts
1.900 toeren spreekt sportieve automobilisten aan. In combinatie
met de 6-versnellingsbak is er in de Fabia RS nooit een tekort
aan trekkracht.

De
eerste Octavia RS had al een vermogen van 180 pk, de Octavia RS
van de tweede lichting heeft een 2.0 TFSi benzinemotor met een vermogen van
147kW/200pk. En ruim een jaar nadat de benzine-uitvoering van de
Škoda Octavia RS is
gepresenteerd, is het ook mogelijk om de sportieve Octavia in
dieseluitvoering te bestellen. Het
hart van deze auto is een direct ingespoten 2.0 TDi
pompverstuiver-motor, welke
125kW (170 pk) levert. Het koppel van deze sportieve motor is
350 Nm bij 1.800 tot 4.200 tpm. De Škoda Octavia RS TDi
accelereert van 0-100 km/u in slechts 8,5 seconden en heeft een
maximumsnelheid van 225 km/u. De Combi uitvoering heeft hier 8,6
seconden voor nodig en heeft een topsnelheid van 224 km/u. De
nieuwe Škoda Octavia RS 2.0 TDi PD wordt gecombineerd met een
handgeschakelde 6-versnellingsbak en is standaard uitgevoerd met
een diesel partikelfilter, waarmee de auto ruim voldoet aan de
EU4 emissie-eis.

|
Skoda
Roomster En
eindelijk, in 2006 is hij er dan... de Roomster (spreek uit:
Roemster). De uiteindelijke productieversie
wijkt op weinig punten af van het zeer aparte studiemodel. En dat is
goed nieuws. Het levert
een auto op die óf prachtig, óf lelijk gevonden wordt. In ieder geval
weer een auto die de tongen losmaakt door de zeer aparte vormgeving. Dat
komt mede door het idee achter het ontwerp van de auto, die
ervan uitgaat dat er twee 'leefruimtes' in de auto aanwezig
zijn. Een rij-ruimte voorin, en een leefruimte achterin. De
wegligging van de Roomster is zeer goed doordat de auto een laag
zwaartepunt heeft, wat opmerkelijk is voor een dergelijke hoge
carosserievorm. In de autobladen wordt de auto ervoor geroemd. |
Reclamespot
Skoda Roomster
Het
gaat in de spotjes vooral om de goede keuzes die de Skodarijder
maakt, of heeft gemaakt door het aanschaffen van een nieuwe
Skoda. Klik om het spotje te bekijken...
|
|