De jaren '40... Oorlog! Eind 1938 bestond ASAP uit de autofabriek in Mlada Boleslav, de fabriek in Plzen voor de productie van Motorvoertuigen en tractoren, de automobielreparatiehal in de wijk Smichov in Praag, en Kosice, in Bratislava, Moravska, Ostrava, Teplice Senov, en Brno. Alleen in Mlada Boleslav had Skoda 5642 mensen in dienst. Na de bezetting van de grensstreken door de Nazi's was het een kwestie van tijd eer de rest van het land verzwolgen zou worden door het oorlogsgeweld. Maar bij Skoda lag de productie op dat moment nog gewoon op hetzelfde niveau als anders. Alsof er niets aan de hand was. In maart 1939 ging Skoda gewoon naar de autoshow in Berlijn, net als al die jaren ervoor. Het leek alsof men zichzelf voorhield dat het allemaal wel meeviel!
Reichswerke Op
de Berlijn autoshow stonden alleen Populars. Zelfs Hitler en trawanten
kwamen kijken, al was het alleen maar om te zien wat er allemaal in te
pikken viel. En dat zou niet lang op zich laten wachten. later dat jaar
viel behalve het land ook het gehele Skoda-concern in Duitse handen. Het
viel vanaf toen onder het Reichswerke- Hermann-Göring AG. Men begon bij
Skoda nu de druk stevig te voelen. Flink wat mensen aan de top van het
bedrijf werden vervangen door Duitsers, en bovendien begonnen de
productie en export terug te lopen. Ruwe grondstoffen werden schaars, en
brandstof ging op de bon. Eind 1939 werd het langzaam maar zeker
duidelijk wat Skoda's rol in de komende jaren zou worden. Er werd
Skoda RSO Radschlepper
Toch nog auto's Tijdens
de oorlog lag de productie van automobielen op een heel laag pitje. In
laatste oorlogsjaar, 1944, rolden er in een jaar tijd slechts 35 auto's
van de band. Maar ook tijdens deze oorlogsjaren hield men zich toch
bezig met zaken als modificaties en verbeteringen aan die paar
geproduceerde auto's. Een belangrijk voorbeeld was bijvoorbeeld de Skoda
Popular 1101, die ontstond uit de Popular 1100 OHV. De
versnellingsbak verhuisde bij de Popular 1101 van achter naar voren, en
vormde nu een blok met de motor. In deze vorm zou het chassis het uithouden tot in de jaren '70, maar dat wist men toen natuurlijk nog
niet. In 1941 werden er nog diverse Rapid's gebouwd met een zescylinder
2199cc motor van 60 pk. Deze Skoda Rapid Six werd slechts in een
zeer kleine oplage gebouwd, om al bekende redenen. Na de oorlog zou de
Rapid Six in gemodificeerde vorm toch doorgebouwd worden. De
niet-militaire klanten konden hun nieuwe Skoda trouwens ook bestellen
met een houtgas-generator. Hierin bleek dat de oorlogsomstandigheden
toendertijd een beetje meetekenden bij het on
na de oorlog Na
de bevrijding door de Russen werd de fabriek door de Duitsers
gebombardeerd. Daarbij werden de hoofdwerkplaats en de assemblagehal
vernield, maar door het zo ontstane vuur werd een nog veel groter deel
van de fabriek getroffen. De herbouw kwam echter heel snel op gang, en
al op 24 juni rolde de eerste na-oorlogse Skoda de fabriekspoort uit.
Het was overigens geen personenauto maar een Skoda 256 truck.,
die in productie zou blijven tot 1947. Aan de top werden veel nieuwe
'koppen' geplaatst, die echter allen communisten waren. Ook werd er in
de organisatie van Skoda het één en ander veranderd. De auto-devisie
van Skoda, ASAP, werd definitief gescheiden van het moederconcern Skoda
in Plzen, en ging Skoda AZNP heten. Men had deze keer geen
Nieuwe tijden
Grondstoffen De Skoda 1101 zou kort na zijn nieuwe introductie een nieuwe naam krijgen om de indruk te wekken dat het hier wel degelijk om een volledig nieuwe auto ging. Maar de wagen kreeg van het publiek vanzelf al de naam 'tudor', wat afgeleid was van het Engelse 'Two door'. De eerste 1101's waren inderdaad tweedeurs, maar de latere versies met vier deuren bleven op een raadselachtige manier die naam houden. De prijs van een nieuwe Skoda was zonder nieuwe banden. Niet om het publiek de kans te geven om te kiezen tussen verschillende merken, maar simpelweg omdat er een tekort was ontstaan aan ruwe grondstoffen en materialen. In het Westen reed iedereen rond op goedkope Amerikaanse banden, maar dit was in de nieuwe Socialistische staat natuurlijk ondenkbaar. En er ontstonden steeds meer problemen met het fabriceren van complete producten, maar al snel kwam het nieuwe Ministerie van Transport met de oplossing: gewoon minder auto's bouwen! Het volk kreeg een les in hoe de nieuwe leiders in de toekomst problemen ging oplossen...
Vrchlabi & Kvasiny Een carrosseriebedrijf in Vrchlabi kwam door de drastische reorganisaties ook onder de vlag van AZNP. Deze fabriek, die nogal een geschiedenis achter zich had met het bouwen van allerlei sierlijke koetswerken, bouwde nu na de tweede wereldoorlog ambulances op het chassis van de Skoda 1101, en cabines voor de Aero 150-truck (wat origineel ook een Skoda model was) In 1948 ging men hier van start met de zeer sierlijke Skoda 1101 Roadster. Deze bleef in productie tot 1951, toen er vervolgens STW koetswerken werden gebouwd. Ook de fabriek in Kvasiny kwam op deze manier onder de vlag van AZNP. Hier werden vanaf 1947 kleine series 1101/1102 Roadsters, ambulances, en Skoda Superbs (speciale serie voor de overheid) gebouwd. Later werden hier ook Skoda's 1200 gemaakt, maar daarover verderop meer.
Van 1101 naar 1102 Van
de 1101 verscheen ook een militaire versie die Skoda 1101 P ging
heten. Hij bleek zeer goede terreineigenschappen te bezitten, zeker in
vergelijking wat er elders in Oost Europa van de band ro
De jaren 20 De jaren 30 De jaren 40 De jaren 50 De jaren 60 De jaren 70 De jaren 80 De jaren 90 vanaf 2000 Studiemodellen Ziet u geen menubalk? Klik dan hier om de volledige site te bekijken...
|